Одреди стилске фигуре-
1„Зрикавци тужно зричу.
Помрлих трава душе
Још лебде врх откоса
Што се лагано суше.“ (Десанка Максимовић, Покошена ливада) ____________________
2.„Вила гњиздо тица ластавица,
вила га је за девет година,
а јутрос га поче да развија;
Долети јој сив-зелен соколе
од столице цара честитога,
па јој не да гњиздо да развија.“ (народна песма Ропство Јанковић Стојана) __________________
3.„И вече је као од фила.
Отвара мати прозор у шир.
Одједном букне цели свемир
као најслађа ванила.“ (Бранко В. Радичевић, Кад мати меси медењаке) _____________________
4.Љубичасте горе, гранитне, до свода,
Зрцале се у дну; мирно и без пене,
Површина шушти и целива стене;
Свод се светли топал, стаклен, изнад вода.
Називи стилских фигура:
____________________
____________________
- Од поређења се могу створити метафоре.На пример:
Трава је густа и мека као тепих.(поређење)
Овце су пасле по зеленом тепиху.(метафора)
На сличан начин створи од следећег поређења метафору и напиши је у пуној реченици.
-Зацветлуцаше јој сузе као бисери. ______________________________________________________
- Море живота _______________;
мирно море__________________;
слично мору __________________;
море суза ____________________;
заспало море _________________;
кап у мору ____________________.
- “Чини ми се,нас осморо у “Тајанственом скровишту“ смо комадић плавог неба окружен тешким,црним облацима.“
Посебна сликовитост у овом одломку је постигнута:(заокружи слова испред тачних одговора):
а)епитетима; б)градацијом; в)контрастом; г)метафором; д)персонификацијом
8.“У мом срцу поноћ.У њој каткад тиња
Мисо да још живиш,мој пределе млади.
Моја лепа звезда,мајка и робиња,
Боже!Шта ли данас у Србији ради?“ Подвучена стилска фигура зове се ____________________
9.Препознај примере стилских фигура и заокружи бројеве уз тачне одговоре:
а)Ливада крај реке сања. 1-персонификација; 2-алегорија
б)На јави је душа моја богат сељак,весељак. 1-метафора; 2-симбол
в)Ја босиљак сејем,мени пелин ниче. 1-поређење; 2-контраст
10.“А ко беху они диви, Подвучени стихови чине стилску фигуру која
који су те напред звали, се зове ____________________.
који су те ојачали,
који су ти крила дали?“
11.“Што је небо-да је лист артије,
што је гора-да су калемови,
што је море-да је црн мурећеп;
пак да пишем три године дана
не би моји исписала јада!“
Стилска фигура којом се наглашава јачина љубавног бола у овим стиховима зове се ______________________.
- Уз сваки наведени исказ напиши његово симболично значење.Могућности су: ропство,насиље,љубав,слобода,туга.
Птица у лету._____________; Птица над срушеним гнездом._______________ ;Птица храни младунце. _______________;
Птица са сломљеним крилом. _______________; Птица у кавезу. ________________.
13.Напиши називе стилских фигура.
а)Љуто писну као љута гуја.______________________________
б)Преко читавог неба,сва блистава,као шарени лук,путовала је мала река._________________
в)Што мајстори за дан саграде,то све вила за ноћ обаљује.____________________________
г)А вода жубори, мрмори, прича, ко зраци сунца што воду воле.______________________
д)Бели облаци плешу над градом._________________________________
ђ)Брзо и спретно трчи шареном ливадом.___________________________
е)Бумбару је потребно пола дана да му обиђе главуџу._________________________
ж)Ветар ме милује по лицу._________________________
з)Ветар фијуче._____________________________
и)*кукурикање, крцкање, цвркут, фијукати_____________________
ј)*лепота девојка, руменика вино, чарне очи_______________________________
РЕШЕЊА
1.персонификација
2.алегорија
3.поређење
4.епитети,персонификација
5.на пример-Бисери јој склизнуше низ лице/Бисери јој засветлуцаше у углу ока и сл-било који одговор где се уместо речи сузе употребљава реч бисери.
6.метафора
Епитет
Поређење
Хипербола
Персонификација
Контраст
7.В,Г
8.метафора
9.а-1
б-1
в-2
10.градација
11.хипербола
12.слобода,туга,љубав,насиље,ропство
13А)поређење
Б)епитети,поређење,персонификација
В)контраст
г)персонификација,поређење
д)персонификација,епитет
ђ)епитети
е)хипербола
ж)персонификација
з)ономатопеја
и)ономатопеја
ј)стални епитети
Лепо таман та проверим знање.
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Ova stranica se koristi i u 2022.godini. Mnogo mi je pomoglo za seminarski rad iz srpskog(to đaci spremaju zadatke i predstavljaju)
Свиђа ми сеСвиђа ми се